Industriālais un militārais mantojums

Carnikavas stacija un Lilastes dzelzceļa tilts

Šodien, kad vilciens carnikaviešus uz Rīgu aizvizina nieka 40 minūtēs, grūti iedomāties, ka pirms dzelzceļa uzbūvēšanas Rīgā varēja nokļūt vai nu ar laivu, vai zirga vilktu pajūgu, vai – kopš 1926.gada – ar privātu autobusu.

1923.gadā tika veikta dzelzceļa līnijas Rīga – Rūjiena virziena izpēte un aptuveni izmaksu aprēķini. 1928.gadā valdība pieņēma lēmumu par dzelzceļa būvi un tajā pašā gadā tika sākti pirmie zemes darbi. Jaunbūvējamās līnijas garums bija 139,6 km, no Rīgas uz Carnikavu tā veda caur Vecmīlgrāvi, Vecāķiem un Garciemu. 1931.gada vasarā tika sākta Gaujas tilta būve pie Carnikavas. Tas bija otrs lielākais tilts pēc Mīlgrāvja tilta uz šīs līnijas, 222m garš, un paredzēts vilcienu, zemes ceļa braucēju un gājēju satiksmei. Tilta būvē piedalījās vairākas firmas, tajā skaitā firma no Čehoslovākijas, kas būvēja metāla pārlaidumus. Tilta būves kopējās izmaksas pārsniedza vienu miljonu latu.

Lilastes tiltu arī būvēja no 1931. līdz 1934.gadam. Interesanti, ka to nebūvēja esošās upes vietā, bet 40m uz Rīgas pusi, jo paralēli tika veikti šosejas būvdarbi un upes gultne tika regulēta. Arī tolaik darbi ne vienmēr notika saskaņoti, jo vecā Lilastes upes gultne pie šosejas tika aizbērta tad, kad jaunā vēl nebija izrakta, un tilta būvētāji gan raka pagaidu gultni, gan lietoja ūdensssūkņus, lai būvbedri neapplūdinātu.

Satiksme līnijā tika atklāta pakāpeniski. No 1933.gada 26.oktobra vilcieni kursēja līdz Carnikavai, pa ceļam apstājoties Rīnūžos (tag. Ziemeļblāzmā), Vecāķos, Kalngalē un Garciemā. Ja Kalngalē un Garciemā pasažieru ērtībām bija uzbūvētas tikai nojumes, tad Carnikavā, tiesa gan, no lietotiem materiāliem, 1934./35.gadā tika uzbūvēta arī divstāvu stacijas ēka un noliktava.

1934.gada ziemā pabeidza Gaujas tilta būvi, pavasarī Lilastes tilta būvi, un tā paša gada 1.jūnijā tika atklāta dzelzceļa satiksme līdz Saulkrastiem, ar pieturām Gaujā (no 1936.gada 15.maija - arī Garezerā), Lilastē un Pabažos. Līnija visā garumā tika pabeigta 1937.gadā.

Carnikavas stacija un Lilastes tilts līdz mūsu dienām nav piedzīvojuši būtiskus pārveidojumus. Vācu armijas 1944.gadā saspridzinātā Gaujas tilta metāla laidumi tagadējo veidolu ieguvuši pēc tilta atjaunošanas 1950.gadā. Abi pirmie objekti ir iekļauti Latvijas industriālā mantojuma objektu sarakstā.

Fotogalerija